perjantai 4. joulukuuta 2015

KUINKA ILMATYYNYALUSTA AJETAAN?

TOTUUS: Harjoittelu tekee mestarin

Ensimmäinen oppitunti: ilmatyynyaluksella liikkeelle lähtö

1. Harjoittele aluksen hallinta ensin jäällä, nurmikolla tai muulla kovalla ja tasaisella alustalla ennen avoveteen siirtymistä.
2. Harjoittele aluksen hallintaa ensin ilman matkustajaa
3. Huolehdi ettei harjoittelualueella ole mitään mihin voit osua. Harjoittele tyynellä, alle 5 m/s tuulella
4. Yksimoottorisella aluksella kaasuttele ja tutustu aluksen leijuntaan nousuun, ole varovainen alus lähtee heti liikkumaan irrotessaan alustasta.
Kaksimoottorisella aluksella käytä vain nostomoottoria ja tarkkaile kuinka alus nousee moottorin eri kierrosnopeuksilla.
5. Harjoittele kaasunkäyttöä ja aluksen nousua useita kertoja, kunnes tunnet hallitsevasi leijuntaan nousun.
6. Nosta alus leijuntaan ja etene hitaasti suoraan. Laske kaasu ja alus laskeutuu alas. Kaksimoottorisella päästä ensin työntömoottori tyhjäkäynnille ja sen jälkeen nostomoottori.
7. Harjoittele toistuvasti liikkeelle lähtöä ja kääntymistä pienillä kierroksilla.
Kaksimoottorisella aluksella harjoittele nosto- ja työntömoottorien yhteispeliä liikkeelle lähdössä ja pysähtymisessä
8. Harjoittele, harjoittele ja varo osumasta mihinkään, leijunnassa ollessaan alus on herkkä tuulenpuuskille.
9. SPEED KILLS, älä nosta vauhtia kävelyvauhtia lujemmaksi.


Toinen oppitunti: kääntyminen ilmatyynyaluksella

1. Nosta ilmatyynyalus leijuntaa ja käännä aluksen ohjaustankoa samalla siirtäen kehosi painopistettä sisäkaarteen puoleen ja lisää hieman moottorin kierroksia saadaksesi aluksen kääntymään. Aluksen käännyttyä laske moottorin kierrokset ja alus laskeutuu paikoilleen.
2. Kun olet oppinut kääntämään aluksen ja huomaat kuinka alus liukuu käännöksissä harjoittele ”donitsien” tekoa aluksella. Opettele pyörittämään alusta moottorintehon, painopisteen muutoksen ja ilmaohjaimien avulla 360 astetta niin että aluksen keula pysyy paikoillaan.
Harjoittele käännöstä molempiin suuntiin.
3. TÄRKEÄÄ! Älä missään tilanteessa päästä nostomoottoria tai yksimoottorisen aluksen moottoria tyhjäkäynnille aluksen liikkuessa sivuttain. Aluksen liukuessa sivusuuntaan nostopaineen katoaminen saa aluksen laskeutumaan maahan ja vaarana on aluksen kaatuminen liukukiskojen tarratessa alustaan.
4. Laita harjoittelualueelle esim. vanerinpalat pienen matkan päähän toisistaan ja harjoittele hitaalla vauhdilla ajamaan kahdeksikkoa niiden ympäri.
5. Hallitse aluksen kääntymistä moottorin kierroksilla ja muuttamalla kehosi painopistettä.
6. Kun tunnet hallitsevasi kahdeksikon voit lisätä vaikeusastetta tekemällä pujotteluradan. Pidä vauhti alhaisena ja varo osumasta mihinkään ulkopuoliseen, esim. traileriin, autoosi tms...
7. TÄRKEÄÄ! Ilmatyynyalusta ohjataan kaasuttamalla moottoria, lisääntyneet kierrokset lisäävät ilmavirtaa, joka ilmaohjaimien avulla määrittää aluksen suunnanmuutoksen.
8. EXTRATÄRKEÄÄ!!! Kun tunnet osaavasi pidä kahvitauko. Kahvitauon jälkeen aloita harjoittelu alusta. LIIKA USKO OMIIN KYKYHIN KOSTAUTUU. Suurin mahdollisuus virheliikkeisiin on tässä vaiheessa kun kuvittelet osaavasi. Aluksen hallinta on opittava ”refleksiksi” sitten vasta osaat toimia oikein mahdollisen hätätilanteen sattuessa.


Seuraavat oppitunnit: ajovinkkejä ilmatyynyaluksella liikkumiseen

Kaasun säätö – ilmatyynyaluksen ohjaamisessa on yksi tärkeä sääntö. Älä koskaan vapauta kaasua kokonaan liikkuessasi sivuttain. Kaasutus säätelee työntöä ja nostoa, joten kun kaasu vapautetaan, alus osuu maahan ja jalakset voivat pureutua maahan. Ääritapauksissa matkustajat voivat tällöin lentää aluksen reunan yli tai alus voi kierähtää ympäri. Kaksimoottorisessa aluksessa pidä nostomoottorin avulla nostopaine päällä aluksen liikkuessa sivuttain.

”Kuoppa”
– vaikka ilmatyynyalus leijuu kuljettavan pinnan päällä, aluksen painon on kohdistuttava jonnekin, joten alus painaa vettä tai maata alaspäin. Vedessä, hitailla nopeuksilla tai pysähdyksistä käynnistettäessä, aluksen paino luo matalan ”kuopan”, josta aluksen on noustava päästäkseen liikkeelle. Kun alus pääsee kunnolla liikkeelle, sen nopeus takaa, että vesi pysyy varsin tyynenä. Miten "over the hump" kuopasta siis siis pääsee liikkeelle?

Vedestä pysähdyksistä liikkeelle lähtö vaatii hieman tekniikkaa, mutta opit sen pian. Aloittelijat saattavat avata kaasun täysille, mikä saa veden suihkuamaan aluksen molemmin puolin, joten kokemus on varsin kostea ja epämiellyttävä.

Oikea tapa – mikäli mahdollista – on asettua niin, että tuuli tulee takaa. Avaa sitten kaasua hieman, nojaa eteenpäin ja aluksen lähdettyä liikkeelle nojaudu taaksepäin, jotta alus asettuu tasapainoon ja anna asteittain lisää tehoa. Kun alus kulkee hidasta kävelyvauhtia, käytä kaasua nopeasti täysillä, jolloin alus nousee töyssyn yli ja liikut puhtaasti ilmapatjan päällä.

Avovedestä liikkeelle lähdettäessä on aluksen kulkuasennon säätäminen on erittäin tärkeää. Jos paino on liikaa takana, takaosa ei nouse leijuntaan. Jos paino on liikaa edessä, etuosa painuu kuoppaan, josta yrität päästä pois. Harjoittele avovedestä liikkeellelähtöä yksin ja matkustajan kanssa, niin pääset alkuun ja opit lisää asennon säätämisen, virtausten ja tuulen vaikutuksista.

KAKSIMOOTTORISELLA
ilmatyynyaluksella liikkelle lähtö on hieman erilaista. Anna nostomoottorille hieman kierroksia ja sen jälkeen nostat hieman työntömoottorin kierroksia. Kun alus liikkuu hitaasti eteenpäin nosta työntömoottorin kierroksia ja samalla lisäät nostomoottorin kierroksia niin alus nousee leijuntaa ja matka alkaa. Jos käytät nostomoottorissa liikaa kierroksia huomaat kastuvasi, liiat kierrokset synnyttävät aluksen alta nousevan, märän vesisuihkun. Nostomoottorin kierrosnopeutta alentamalla vesisuihku poistuu ja matka alkaa.

”Haukkaaminen / Plough In"
–haukkaamiseksi kutsutaan ilmiötä, jossa aluksen etuosa uppoaa kuljettaessa veteen yhtäkkiä. Haukkaaminen on ilmatyynyalusten ominaisuus, ja kaikki alukset voivat haukata vettä – jopa isot 60-paikkaiset alukset. Veden haukkaaminen voi hidastaa yhtäkkiä aluksen nopeutta, kunnes helma palaa ennalleen ja nostaa aluksen uudelleen. Helmasuunnittelun ansiosta meidän BHC-ilmatyynyalukset haukkaavat vettä hyvin harvoin.

Haukkaamista voi tapahtua ainoastaan vedessä, yleensä suurilla nopeuksilla, myötätuulessa ajettaessa ja todennäköisimmin silloin, kun aluksessa ei ole matkustajia. Haukkaamista voi välttää siirtämällä vartalon painoa taaksepäin löytäen tasapainoisen kulkuasennon ja säätämällä nopeutta.

Köysi
– Ole erittäin varovainen kiinnittämättömien köysien kanssa. Jos köysi imeytyy puhaltimen suojukseen, se voi aiheuttaa erittäin vakavaa vahinkoa. ALUKSESSA EI SAA MISSÄÄN OLOSUHTEESSA KULJETTAA IRTONAISTA TAVARAA, KÖYSIÄ, KUORMALIINOJA, KALASTUSTARVIKKEITA TAI MUUTA TAVARAA, JOKA VOI JOUTUA ILMAVIRRAN VETÄMÄNÄ PUHALTIMEEN!!! Tätä asiaa ei voi liikaa korostaa.

Hinaaminen vedessä – ilmatyynyaluksen hinaaminen ei ole helppoa, joten pyri välttämään sitä. Syynä tähän on se, että helma toimii ankkurin tavoin ja alusta on vaikea vetää vedessä. Hinaa aina etuosan hinauspisteestä ja varmista, että hinaaja ei ylitä vedessä noin 5 km:n tuntivauhtia. Muutoin hinauspiste voi irrota rungosta tai aluksen etuosa voi painua veteen. Hinaaminen on hidasta. Jos ilmatyynyalusta joudutaan hinaamaan kannattaa katkaista aluksen alaosassa kiertävä kaapeli ja vetää se irti. Tällöin helmat kelluvat vapaana ja hinaaminen on paljon nopeampaa. Tämä edellyttää tietysti kaapelin ja nippusiteiden vaihtamista uusiin ennen aluksen jatkokäyttöä. Jos ilmatyynyalusta hinataan irrottamatta kaapelia, aluksen ilmakanavat saattavat täyttyä vedestä takapussien toimiessa kauhan tavoin johtaen veden alukseen.

Pysähtyminen - liikkuessasi ilmatyynyaluksella älä koskaan aja täydellä kaasulla, pidä aina käytössäsi tehoreserviä, jotta tarvittaessa voit kääntää aluksen moottorin kierroksia nostamalla. ”Oikeaoppinen” pysähtyminen ilmatyynyaluksella tapahtuu kääntämällä se vauhdissa ympäri niin että aluksen keula osoittaa tulosuuntaan.

Pysähtyminen aloitetaan kääntämällä ohjaustankoa samanaikaisesti lisäämäällä kaasua ja terävällä vartalon painopisteen muutoksella sisäkaarteen puolelle. Kun alus on kääntynyt 180 astetta ja eteneminen on pysähtynyt päästetään kaasu kokonaan pois ja alus laskeutuu paikoilleen. HARJOITTELE KÄÄNNÖSTÄ niin että se tulee ”selkärangasta” tarvittaessa nopeata pysähdystä.

Älä koskaan päästä aluksen ollessa matkavauhdissa kaasua kokonaan pois, jos alus menettää nostopaineensa niin alus pysähtyy äkkinäisesti aiheuttaen vaaratilanteen matkustajille. Aluksen kulkiessa kävelyvauhtia pysähtymisen voi suorittaa laskemalla moottorin tyhjäkäynnille.

Käännöspysähdys on aluksen turvallisen hallinnan tärkein asia. Käännöspysähdyksellä saadaan kovassakin vauhdissa kulkeva alus pysähtymään todella lyhyellä matkalla hallitusti. Harjoittele käännöstä, vedessä, lumella ja kirkkaalla jäällä.

Ajo jäältä veteen, lumelle ja toisinpäin
– liikkumisalustan vaihtuessa muuttuva kitka saattaa yllättää aluksen kuljettajan. Esimerkiksi liukkaalta jäältä siirryttäessä aluksen vauhti hiljenee todella pikaisesti kasvaneen kitkan vaikutuksesta. Ja toisinpäin, lumelta tai avovedestä siirryttäessä liukkaalle jäälle aluksen vauhti nousee huimasti ja ilmatyynyaluksen ohjautuvuus heikkenee kitkan kadotessa.

Kulkualustan pinnan vaihtuessa kannattaakin mieluummin mennä maltillisella vauhdilla ettei tule yllätetyksi.

Jos olet tänne asti lukenut niin onneksi olkoon. Seuraava vaihe onkin sitten tilata oma ilmatyynyalus. Pilotti ilman omaa pilotoitavaa ilmatyynyalusta on onneton.

Onnen löydät osoitteista www.rafhovercraft.fi, www.ilmatyynyalus.fi, www.facebook.com/ilmatyynyalus.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti