Nelitahtinen MARLIN Q -ilmatyynyalus.
British Hovercraft Companyn 8.4.2015 julkistama Marlin Q -ilmatyynyalus on merkittävin uutinen alallaan sen jälkeen kun Englannin kanaalin ylittävä matkustajaliikenne loppui vuonna 2000.
Suuret ilmatyynyalukset ovat löytäneet maailmanlaajuisesti markkinansa sotilas- ja viranomaiskäytössä. Pienten, perhekäyttöön soveltuvien ilmatyynyaluksien markkinat ovat kuitenkin kasvaneet huomattavasti hitaammin kuin esimerkiksi vesijettien ja moottorikelkkojen.
Ilmatyynyalukset ovat kuitenkin kelirikko-oloissa huomattavasti turvallisempia kuin moottorikelkat ja mukavampia kuin hydrokopterit, puhumattakaan hauskuudesta. Polttoaineenkulutuksessa nykyaikaiset, nelitahtiset ilmatyynyalukset ovat erittäin taloudellisia, niiden kulutus on vain 6 – 8 litraa tunnissa.
MYYNNIN ESTEET POISTETTAVA
British
Hovercraft Company on Euroopan suurin pienten perhe- ja ammattikäyttöön
suunniteltujen ilmatyynyaluksien valmistaja. Yhtiön toimitusjohtaja Emma Pullen
kertoo suurimman esteen ilmatyynyaluksien käytön kasvulle olevan ”Melu,
ylivoimaisesti yleisin kuulemamme negatiivinen asia ilmatyynyaluksista on
meteli. Ihmiset ovat huolissaan aluksien aiheuttamasta äänestä ja häiriöistä
muille ihmisille.”
Vuodesta 2012 BHC kehittänyt aluksiaan hiljaisemmiksi. ”IIman liikuttaminen luo ääntä, se on tosiasia. Vaikka nykyiset aluksemme jo ovat markkinoiden hiljaisimpia, tiesimme että vieläkin hiljaisempia aluksia on mahdollista kehittää.” Emma kertoo.
Vuodesta 2012 BHC kehittänyt aluksiaan hiljaisemmiksi. ”IIman liikuttaminen luo ääntä, se on tosiasia. Vaikka nykyiset aluksemme jo ovat markkinoiden hiljaisimpia, tiesimme että vieläkin hiljaisempia aluksia on mahdollista kehittää.” Emma kertoo.
18
KUUKAUDEN INTENSIIVINEN SUUNNITTELUTYÖ
18 kuukautta sitten Emma esitti haasteen maailman hiljaisimman ilmatyynyaluksen
suunnittelusta Keith Oakleylle. Keith on erikoistunut tutkimaan ja kehittämään
ilmatyynyaluksien ääniä. Hän on testannut ja mitannut yli 150
ilmatyynyalusmoottoria alkaen korviasärkevistä Formula-luokan moottoreista,
joten ainakin hän tietää mitä kovimmillaan ääni voi olla.
Askel
askeleelta Keith Oakley ja BHC:n suunnittelu- ja tuotantotiimit tunnistivat aluksista
kymmenen keskeisintä melua tuottavaa lähdettä. Uusi Marlin Q on ensimmäinen
ilmatyynyalus, jonka suunnittelussa on otettu tutkimustyön tulokset huomioon.
Nelitahtisen moottorin ja sen pakoäänien optimoimisen lisäksi aluksen rungon muotoilussa on otettu ilmavirtaukset ja niiden aiheuttamat äänet huomioon ja työntömoottorin uudet ”low-noise” -lavat osaltaan pudottavat ilmavirtausten tuottamaa ääntä.
Nelitahtisen moottorin ja sen pakoäänien optimoimisen lisäksi aluksen rungon muotoilussa on otettu ilmavirtaukset ja niiden aiheuttamat äänet huomioon ja työntömoottorin uudet ”low-noise” -lavat osaltaan pudottavat ilmavirtausten tuottamaa ääntä.
MARLIN Q - KATUMELUA
HILJAISEMPI
25 metrin päästä mitattuna Marlin Q -ilmatyynyaluksen äänen tasoksi on mitattu 73 dbA. Käytännössä tämä tarkoittaa, että aluksen kyydissä olevat ihmiset pystyvät vaivatta keskustelemaan keskenään. Rannalta kuunneltuna Marlin Q:n ääni ei ole suurempi kuin naapurin veneen, aluksen ollessa 50 metrin päässä sitä tuskin kuulee.
British Hovercraft Company ja Keith Oakley vielä edelleen kehittävät alusta. Alukseen on testauksessa uusi moottorikoppa, jonka odotetaan pudottavan aluksen äänitason hämmästyttävään 72 desibelin tasoon.
MARLIN Q - MODERNI ULKOASU JA TEKNIIKKA
Marlin Q on ulkomuodoiltaan ja ominaisuuksiltaan nykyaikainen ilmatyynyalus. 35 hevosvoimainen B&S Vanguard V2 -nelitahtimoottori on luotettava ja koeteltu moottori, ruostumattomasta teräksestä valmistetut varusteet, marine-laatuiset sähköt… käytetäänpä Marlin Q –ilmatyynyalusta jäällä, kelirikossa tai avovedessä, on se turvallinen valinta. Äänekkääksi sitä ei voi kukaan kutsua.
Uusi
Marlin Q on saatavilla kesän 2015 aikana.
Marlin Q
–ilmatyynyaluksen hinta 27.600,00 (sis. alv. 24%)
Lisätiedot aluksesta info@rafhovercraft.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti