tiistai 20. marraskuuta 2012

Millaisen ilmatyynyaluksen hankin?


Perinteisesti pienissäkin ilmatyynyaluksissa on käytetty voimalähteenä kaksitahtimoottoreita niiden hyvän teho/painosuhteen takia. Nelitahtitekniikan kehittymisen myötä ovat kaksitahtiset moottorit jääneet auttamattomasti vanhanaikaisiksi.

Edustamamme Flying Fish oli ensimmäinen ilmatyynyalusvalmistaja, joka siirtyi käyttämään nelitahtisia moottoreita laajassa mittakaavassa.

Marlin III Arctic –ilmatyynyaluksesta löytyy yksi hienoimmista moottoreista, luotettavuudestaan kuuluisa, 37 hevosvoimainen Briggs & Stratton V2 -moottori. Moottori on optimoitu ilmatyynyaluskäyttöön, vain 37 hevosvoimaa ja matalat 3800 kierrosta/min tarjoavat ilmatyynyalukselle uskomattoman hyvän suorituskyvyn.

NELITAHTINEN MOOTTORI ON KÄYTÖSSÄ EDULLINEN

Nelitahtisuus tuo mukanaan myös taloudellisuuden, matkavauhdilla kulutus on vain kuutisen litraa tunnissa. Kaksitahtisella samaan matkaan saattaa kulua jopa 25 litraa ja lisäksi vielä kaksitahtiöljykustannukset. TARVIIKO MUUTA SANOA? Kaksitahtisella moottorilla varustettu ilmatyynyalus ei ole nykyaikainen eikä hiljainen.

Nelitahtisen moottorin ääni on ympäristöystävällinen, matalakierroksinen, matalaääninen moottori ei saa ympäristöihmisillä herneitä nenään, eikä myöskään kuljettajaansa sairastamaan tinnitusta.

NELITAHTINEN MOOTTORI = edullinen käyttää, kestävä, hiljainen
KAKSITAHTINEN MOOTTORI = kalliit käyttökustannukset, kovaääninen

MATALA PAINOPISTE

Useissa ilmatyynyaluksissa on moottori asennettu ylös moottoripylvään päähän. Tämä rakenneratkaisu on aluksen painopisteen kannalta erittäin epäedullinen. Marlin III Arctic:n moottori on asennettu alas aluksen lattialle saadaksemme painopisteen mahdollisimman alas. Moottori on suojattu sateelta ja tuiskulta suojaavalla moottorikotelolla. Kotelo mahdollistaa vapaan ilmavirtauksen, se on helppo poistaa tarvittaessa ja viimeistelee aluksen ulkoasun.

YHDELLÄ VAI KAHDELLA MOOTTORILLA?

Usein pienissäkin ilmatyynyaluksissa on käytetty kahta moottoria, yksi nostoon ja toinen työntöön. Tämä onkin hyvä ratkaisu isoissa aluksissa, mutta pienissä 2 – 6 hengen aluksissa paras ratkaisu on suunnitella alukset kunnolla.

Tuotekehityksen ja testaamisen lopputuloksena Marlin III Arctic pärjää erinomaisesti yhdellä moottorilla. Yhden moottorin käyttö vähentää meteliä, vikaantumismahdollisuuksia ja ennen kaikkea polttoainekulutusta.

Kaksimoottorisessa ilmatyynyaluksessa toisen moottorin vaatima tila ja paino ovat suoraan poissa aluksen matkustajien käytöstä. Oikeasti ei ole mitään syytä käyttää kahta moottoria pienehköissä ilmatyynyaluksissa – paitsi suunnittelijan osaamattomuus.

Yksimoottorisen aluksen hallinta on paljon helpompaa. Yksimoottorisen aluksen huolto ja käyttökustannukset ovat edullisempia. Normaalisti kaksimoottorisissa aluksissa nostomoottori on edessä, siinä se saa merivesikylvyn aina kun sulassa liikutaan. Moottorin huuhtominen merivedellä ei lisää sen kestoikää eikä toimintavarmuutta. Suurin äänentuottaja aluksissa on potkuri, joten jos aluksessa on kaksi moottoria ja kahdet propellit pyörimässä niin kyllä äänikin on muutaman desibelin kovempaa.



ILMATYYNYALUS JA PYSÄHTYMINEN VETEEN JA MAALLE?

Marlin III Arctic -ilmatyynyaluksen pohja on varustettu alumiinikiskoilla varustetuilla jalaksilla, joiden päälle alus laskeutuu maalle pysähdyttäessä.

Veteen pysähtyminen ei ole Marlinin ongelma. Pysähdyt vaikkapa onkimaan pariksi tunniksi, käynnistät koneen ja lennät pois karien keskeltä. Ilmatyynyaluksella pääset kalaan paikkoihin minne ei Busterimiehetkään pääse kuin kahlaamalla Wellingtoneissa.

Marlinit ovat jo vuodesta 2001 olleet rakenteeltaan kelluvia. Aluksen runko on täytetty umpisoluisella vaahdolla. Marlin on saanut ” French Maritime Safety Authority” myöntämän hyväksynnän uppoamattomuudestaan.

Marlinin tasapohjaisuuden ansiosta alus kelluu tukevasti eikä ole vedessä ollessaan kiikkerä. Vedestä nousu ei ole Marlinille ongelma, hyvän suunnittelun ansiosta aluksen moottorin tuottama noste on riittävä, alus nousee ja lähtee liikkeelle.

Jos noste ei ole riittävä niin alus jää paikalleen ja nostaa helmoistaan vesisumun, joka kastelee aluksen matkustajineen. Marlinin helmojen muotoilu, suuri nostopaine ja kevyt rakenne mahdollistaa nousun ilman suihkuja viidessä sekunnissa.

HAJOAVATKO ILMATYYNYALUKSEN HELMAPUSSIT HELPOSTI?

Aluksen helmapussit ovat kulutusosia ja ainoa asia, jonka voi käytössä rikkoa. Helmapussit ovat aluksen renkaat, oikealla materiaalivalinnalla kuitenkin niiden kulutusta voidaan vähentää.

Marlinissa helmapussit ovat valmistetut suolavettä kestävästä neopreenipäällystetystä nylonista. Materiaali sietää suolavettä, UV-säteitä, ei repeydy helposti ja sillä on erinomainen kulutuskestävyys.

Aluksen yksittäiset pussia ovat helppoja vaihtaa tarvittaessa, pussin vaihtoon kuluu vain muutama sekunti. Yksittäisen pussin, tai edes viiden rikkoontuminen ei aiheuta vaaraa. Et edes huomaa sitä käytössä. Helman rakenteesta johtuen rikkoutuneen pussin vierekkäiset pussit tiivistävät hajonneen kohdan niin ettei merkittävää painevuotoa pääse tapahtumaan.

Normaalissa käytössä pussit kestävät 2 – 3 vuotta ennen kuin ovat vaihdon tarpeessa.

Vaihtoehtoisesti joissain aluksissa käytetään helmapussia. Tämä on kuin jättimäinen puhallettava rengas ympäri aluksen. Ne ovat hyvin vakaita mutta niillä varustetut alukset ovat ajo-ominaisuuksiltaan hitaita. Ne sopivat paremmin suuriin aluksiin kuin pieniin huvialuksiin.



ILMATYYNYALUS JA PYSÄHTYMINEN?

Ilmatyynyaluksella kulkeminen vaatii ohjaajalta tarkkaavaisuutta. Kuljettajan pitää olla hereillä ihan toisella lailla kuin veneillessä. Ilmatyynyaluksen pysäyttäminen on yksinkertaista, lähestyttäessä paikkaa johon pysähdytään hiljennetään vauhtia ja vauhdin loputtua päästetään alus laskeutumaan kellumaan tai tasaisella maanpinnalle.

Joissain aluksissa on erillisiä joko mekaanisesti tai sähköisesti toimivia jarrukauhoja, joilla alus saadaan pysähtymään tarvittaessa. Mekaanisesti välitetty jarru on toimintavarma, jos jarrun toiminta on sähköinen niin merellisiin olosuhteisiin se ei mielestämme sovi. Ilmatyynyaluksen tekniikan pitää olla mahdollisimman vähän sähköistetty, mitä vähemmän sähkölaitteita, sen vähemmän ongelmia.

Ilmatyynyaluksen kuljettajan on hallittava nopean pysähdyksen tekniikka, aluksen saa pysähtymään kuin seinään kääntämällä se 180 astetta ja käännöksen tapahduttua päästämällä nosteen pois. Kaunista ;-D

VASTAUS OTSIKON KYSYMYKSEEN.

Hanki nelitahtinen Marlin III Arctic. Järkihankinta.

VENE2013 messutarjouksena Marlin III hinta on 23.900 euroa, 1.3. alkaen hinta 26.900,00 alv 24%




Ja tästä videosta vielä kertauksena ilmatyynyaluksen tärkeät pointit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti